Relatiegeschenken laten mensen aan mijn bedrijf denken
Ik heb een eigen adviesbureau met zeven medewerkers. Het hele jaar door beulen wij onszelf af om klanten te vinden en te binden, en de zaken lopen aardig. Aan kerstgeschenken naar externen doen we niet, dan sturen we onze contacten alleen een leuke kaart, met daarop ook altijd weer een nieuwtje over ons bedrijf. Zo hou je het warm natuurlijk. Aan relatiegeschenken naar externen doen we, in tegenstelling tot kerstgeschenken, wel. Dit vind ik veel opvallender dan kerstgeschenken, aangezien iedereen elkaar dan wel een fles wijn of iets dergelijks opstuurt en je tussen de massa helemaal niet opvalt. De relatiegeschenken zenden wij echter uit als we de verjaardag van het bedrijf vieren. Altijd rond mei, dus een leuke periode om onze contacten vast iets met een zomers tintje als relatiegeschenken cadeau te doen. Niemand anders zendt dan natuurlijk iets naar de contacten, omdat niemand er reden toe heeft, en wij wel, dus wij vallen op met onze relatiegeschenken. We krijgen er vaak ook hele positieve reacties op terug, dat men genoten heeft van de cadeaus of het zo’n verrassing vond. Natuurlijk wenst ook iedereen ons een fijne verjaardag en dat vind ik nog wel het leukst, dat mensen het informeel benaderen, daarmee bouw je pas een echte band op natuurlijk. De relatiegeschenken die ik stuur zijn vaak vrij origineel. Ik zorg dat ik altijd wel iets uitzoek wat een beetje opvalt tussen alle standaard cadeaus. Zo stuur ik nooit een flesje wijn naar derden, dat vind ik zoiets formeels en dat is nou net wat ik niet wil uitstralen. Ik stuur ook geen dingen met ons logo erop, want dat vind ik te commercieel overkomen, en je doet er de externe contacten helemaal geen plezier mee. Ik stuur altijd relatiegeschenken die ze op kantoor of thuis nog vaak kunnen gebruiken, waardoor ze juist vaak aan mijn bedrijf denken.